söndag 7 december 2008

7 december. Madicken


Varför heter min blogg Madickens värld?

Madicken har betytt mycket för mig under min uppväxt. Redan tidigt i livet ville jag vara som henne och se ut som henne! Jag älskade miljöerna, kläderna, inredningen... Ja allt! Detta har följt mig under hela mitt liv och jag har alltid myst lite extra när saker och ting har varit mer som det gamla sekelskiftet eller tidigt 1900-tal. Trähus med snickarglädje, häst och vagn, gamla lanthandlar eller gammeldags julmarknader.Klänningar med förkläden, strumpbyxor och kängor med mera, med mera....


Jag växte upp i ett 70-tals hus under det "mörka", grälla 70-talet och när flickor som mest vill ha rosa så fanns det nästan bara brunt och orange... fy... det där sitter nog i! ;O) Men mitt emot vårt hus så låg det ett fantastiskt vitt trähus i tre våningar med fin veranda, balkong och snickarglädje. Trädgården var ljuvlig... människorna som bodde där kunde nog det mesta om växter och åkte land och rike kring för att göra sin trädgård stor och fin.... det där huset älskade jag... lika så ligger där än idag ett annat stort fint sekelskifteshus på mammas och pappas gata där min kompis bodde! De hade ett vardagsrum och ett gästrum i gustavianskstil med kristallkronor.... oh, där skulle jag kunna gått och svassat i timmar!!!! En natt fick jag sova i det där gästrummet...jag fantiserade då om att jag var en prinsessa på ett vackert slott....

Kan det vara just därför som man dog lite extra när jag för första gången såg den säng som numera är vår dubbelsäng???


Sedan har jag ju en lillasyster också (Lina på gården) och vi lekte ofta att vi var Madicken och Lisabeth! Vår mamma sydde också gärna Madickenklänningar åt oss...Ja, nog har de där böckerna och filmerna präglat en hel del, vad jag tycker om än idag! Sekelskiftesstil, ljust och romantiskt!

Så här såg jag ut 1981

När jag nu satt och funderade lite över Madicken och framför allt filmerna med de underbara miljöerna så kunde jag ju inte annat än att undra vad det blev av tjejen som spelade Madicken: Jonna Liljendahl?

Jo så här ser hon ut och så här har hon det idag:

Foto: Erika Svantesson

Jonna Lisa Liljendahl Holst född 6 november 1970 i Stockholm, svensk barnskådespelare. Mest känd för att ha spelat Madicken i filmerna efter Astrid Lindgrens böcker. Jonna visste direkt efter inspelningarna att hon inte ville fortsätta med skådespeleriet. Numera arbetar hon som produktionsledare på en reklambyrå, och är mamma till två barn.

Vill du läsa mer om Jonna så har DN en bra artiken här.


Kramis!

11 kommentarer:

Marina sa...

Härligt inlägg! Jag älskar också Madicken och flera andra av Astrids berättelser och miljöer.
Här läser vi madickens jul varje jul, högt alltså. Så stora barnen är! Vi ska aldrig sluta med det säger dom. Vi har julmust och julgodis då.
Det där med färgerna på 70/80 talet minns jag. Jag skulle få eget rum -80, efter att ha delta med min bror. Jag hade valt röd heltäckningsmatta och röd o vitrandiga tapeter. Den dagen min pappa var och skulle köpa matta o tapet fanns inte röd matta. Han tog då ett eget beslut! Nämligen att jag säkert likagärna kunde ha brunt! Så jag ficl brun o vitrandiga tapeter och brun heltäckningsmatta. Jag var inte glad!Det hade jag sen till jag flyttade hemifrån när jag var 18, alltså i 10 år.

Hem och Lycka sa...

Mysigt med Madicken, älskar de programmen på tv! Inredningen är ju helt underbar.. kram

Jessica sa...

Hej,
Många av Astrid-figurerna är härliga. Miljöerna i Madicken är underbara. Lite skillnad mot hur det såg ut när vi 70-tals barn växte upp! Hade en storblommig röd/vit tapet och brun matta...
Jag hade en kompis när jag var liten, hon hade gått i samma klass som Jonna (Madicken).
Platsar jag i "Jag mötte Lassie"-tävlingen nu *ler stort*
Vi läser "Se det snöar Madicken" till varje Jul.
Må gott,
Kram
jessica

Madicken sa...

Marina: Vad grymt fint med de brunrandiga tapeterna va??? Blev du inte lite besviken när du helst ville ha rött?

Jessica: Jovisst... Värsta "Jag mötte Lassie" storyn! Jag skulle dött för att vara din kompis när jag var liten... ;O)

Kram!

Hem och Lycka sa...

Vitahemträff är vi ett gäng tjejer som träffas på ett forum så det är inte bloggträff men vore skoj om det blev en bloggträff nån gång! Jag ska k a n s k e/förhoppningsvis till Formex och lovar hojta om det blir så! Vore ju kul om vi kunde stråla samman!

kram

NinaH sa...

Jag hade ju ingen Madicken att inspireras av. Pappas fotoalbum & berättelser var det som gjorde mig intresserad. Mycket av den tidens anda är vi förstås glada att slippa. Men det mesta av tidens kläder, miljöer & föremål är ljuvliga.

På min gatan i stan sa...

Madicken är ju för mysig! :-)

Kram Martina!

annashusidingtuna sa...

Jag ville också vara Madicken när jag var liten.
Kram Anna

linne000 sa...

Jag avgudade också Madicken när jag var barn. Filmen har satt sån prägel på mig. Mamma inredde mitt rum som Madickens, jag hade klänningar med förkläden alltid (vägrade ha byxor under två år). Jag kommer fortfarande ihåg när folk pekade på mig på gatan och viskade Madicken, så stolt jag blev då. Jag är lika gammal som Madicken-Jonna och var ganska lik henne. Nåväl, Madicken satte verkligen guldkant på min barndom och än i dag faktiskt. Inredde min dotters rum i Madickenstil för ett par år sedan och senast i morse tittade min dotter på Madicken på dvd.

Anonym sa...

Hittade precis denna blogg som kanske intresserar dig =)

http://astridsfilmstjarnor.blogg.se

information om barnskådespelarna från Astrid Lindgrens filmer!

Christer sa...

Hej hej.
Trevlig blogg du har.
Ja Madicken,Emil och Ronja gillar jag allra bäst av Astrids "figurer".

Och Madicken är för mig lite speciell,eftersom filmerna spelades in till största delen här i Söderköping.Men själva Junibacken ligger utanför Uppsala.

Önskar dig en trevlig helg.
Hälsningar Christer.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails