lördag 9 maj 2009

Ny dator och trädgårdsswapen!

Hejsan!
Ohhh, idag sitter jag och surfar på vår alldeles nya bärbara dator! Då jag fyller år i veckan när allt är i full rulle så bestämde vi att jag skulle få öppna min paket idag, med lilla familjen på sängkanten! Och i paketet låg det alltså en dator !!!! Ihhh, vad glad jag blev! Nu äntligen kan jag surfa och blogga när det passar mig och jag kan sitta precis var jag vill!!!! Några mer fina paket har jag fått under dagen, men de får jag visa imorgon!


Nu över till månadens Vita gåvor-swap som den här månaden handlar om trädgård! Jag har fått tilldelat mig en hemlig vän att köpa en trädgårdspresent till och någon har fått mig att handla till! För att hjälpa denna "någon" på traven så tänkte jag försöka svara på några frågor om min trädgård:




Hur ser din trädgård ut?
Vi är precis i den första uppstarten av en trädgård och har först under de senaste veckorna börjat få lite struktur på det hela. Huset ligger ganska högt och sluttar sedan ned åt söder. Vi har två blomrabatter precis framför huset och en frukt- och bärrabatt precis nedanför sluttningen. Annars har vi mest bara fruktträd och lite syréner här och där. Vår strävan är att plantera gammeldags blommor i nyanser av rosa, lila, vitt och blått och mycket ätbart!

Tycker du mest om blommor, träd eller gröna växter?
Jag älskar blommor men inte den typen som har mer taggiga blad som dalior, astrar och annat! Jag älskar runda, mjuka former typ äppelblom. Pioner och rosor står högt på favolistan också... Annars är jag svag för träd t ex. Bokar... halva vår trädgård omges av en bokbacke och vi har två vårdträd på tomten... en Lönn och en Bok.

Hur ser din drömträdgård ut?
En riktigt lantlig mormorsträdgård med mycket blommor, syrénbersåer och fruktträd. Det ska vara riktigt lummigt och vackra rosor som klättrar lite var stanns! Det ska finnas många mysiga sittplatser i gröna små rum och gärna en damm att spegla sig i. ;O) Drömmen är också ett slags orangeri av gamla spröjsade fönster med plats för både matmöblemang och växter i.



Vad saknas i din trädgård?
Det är mycket än.. förrutom det mesta av det ovanstående så fattas jag vackra urnor, lyktor, lite småredskap och andra dekorationer som snirkliga detaljer, vackra växtstöd etc. Jag är inte den typen som gillar grodor och tomtar etc. Men gärna ett vackert fågelbad eller en söt fågelholk!

Vad gillar du för färger i trädgården?
Ljusrosa (och i trädgården även starkare rosa) är som vanligt min stora passion, men annars är det vitt, lila och blått som jag gärna ser i trädgården. Möblerna ska gärna vara vita, ljusgröna eller vindpinad träfärg. Järn, plåtsaker och gamla grejer har också en given plats här hos mig.


Hoppas att det hjälpte något!

Jättekram!

2 kommentarer:

Susanne sa...

hej ja en ny dator måste vi nog tyvärr oxå köpa om inte en som vi känner kan rädda den andra..Suck alla bilder är jag mest rädd ska försvinna..Tur vi har den här datorn men bloggandet blir lite krångligare o luften gick liksom ur mig,,mem men nått inlägg skall jag nog försöka knåpa ihop ikväll..Grattis i efterskott..Kram från fare väldigt fina bilder du visar..

Mittljuvaskafferi sa...

Grattis i efterskott! Vad skönt med en ny dator, det önskar jag mig också så jag kan sitta var jag vill och blogga, men det kommer det också så småningom.
ha en skön vecka!
Birgitta

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails