lördag 11 oktober 2008

Min idol.... Anna Örnberg

Hej på er!
Sedan 90-talet har jag facinerats av en viss kvinnas otroliga påhittighet och genom hennes böcker har jag sedan dess låtit mig inspireras och har pysslat efter dem, allt efter förmåga.
Denna dam kan verkligen allt! Titta och läs....


Hennes nya underbara smyckesserie hittar ni
här...
http://www.aosilver.se












Här är några av hennes smarriga glasbakelser...

















Anna Örnberg,
född 1963, är textil formgivare och
glaskonstnär. Hon arbetar som frilansande formgivare och skribent, och har genom åren skrivit över 20 böcker inom heminredning och hantverk. Hon har också arbetat för ett flertal vecko- och månadstidningar, som kreatör och idéspruta, stylist och skribent.

Som glaskonstnär och formgivare är det framför allt humorn som kännetecknar hennes formspråk. Hos Anna möts det praktiska och jordbundna med fantasi och lekfullhet. Det har blivit mycket färgstarkt, busigt och småknasigt genom åren. Nu provar hon att uttrycka sig i ett nytt material och låter silvret förmedla samma lustfyllda filosofi.

Anna Örnberg bor i ett stort hus med gigantisk trädgård i småländska glasriket - förutom man och två barn bor där också en tupp och hans hönor, ett antal gräsänder och två kaniner. Anna har medverkat i ett stort antal glasutställningar sedan 1991 och finns representerad på Glasmuseet i Växjö och på Nationalmuseum i Stockholm.

Böcker genom åren: Tillsammans med Maria Örnberg: ”Fynda & fixa” 1995 ”Femtio fina fönster” 1995 ”Torka blommor & växter” 1996 ”Inred med färg” 1996 ”Stora Nalleboken” 1997 ”Fixa med färg – nymålat hemma på gammaldags vis” 1997 ”Fint i fönstret” 1998 ”Gammalt blir nytt” 1998 ”Vackrare vardag” 1999 På egen hand: ”Fynda & förnya” 1999 ”Loppisfynd – fixa fräscht & fiffigt” 2000 ”Trivsamt i trädgår´n” 2001 ”Lilla fyndguiden – hitta rätt på loppis och auktion” 2001 ”Fixa för trädgår´n” 2002 ”Fixa & renovera – idéer och inspiration för tunna plånböcker” 2003 ”Fynda, fixa och sy om” 2005 ”Nytt liv åt gamla prylar” 2007
I samarbete med Ateljé Vidagård: ”Måla blommor och djur” 2003 ”Måla dekorativt på trä, sten, plåt, papper, terracotta mm” 2004














Jag kan tänka mig att ni är flera som har någon eller några av alla hennes böcker...

Det som är speciellt roligt för mig är att det är hon som har gjort tallrikshyllan i förra inlägget!!! Jag vet, visst är det lyxigt?! Och den var verkligen till mig... för ett speciellt ändamål... men det berättar jag om senare! Ha ha!


KRAMIS!

3 kommentarer:

Marina sa...

Oj va du håller oss på halster emd dina kluriga och halva tillkännagivande. Spännande!
Det måste vara hon som kontaktade mig efter att ni varit här på träffen. Hon hette lika i alla fall.
Ha en skön söndag!

Madicken sa...

Jaa, he he he! Jag får väl se när jag säger något!!! ;O)

Oj, vad kul att hon hörde av sig till dig! Hon kanske såg din fina trädgård genom min blogg! Vill hon skriva om den?

Kramis!

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Det är till att ha många strängar på sin lyra! De där bakelserna i glas var riktigt läckra!

Kul att det är just hon som ligger bakom din hylla:)

Kram Annica

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails