fredag 9 januari 2009

Minns mitt 80-tal!

Hej på er! Jag blev tack och lov inte sjuk utan det var nog bara en liten släng av trötthet och frusenhet. Men däremot har jag hittat på en massa så jag har inte hunnit blogga något de senaste dagarna! ;O)

Igår sprang jag, mamma och lilla L runt på ett nästan tomt Ikea... när händer det??? Skönt var det i alla fall! Där köpte jag en matta till sonens rum och en massa hyllplan till lekrummets ena vägg! Det ska bli trevligt att äntligen få upp alla leksaker som har stått på golvet ända tills nu. Jag har också äntligen hunnit plocka ner julen och satt de första "vårtulpanerna" i en vas! Underbart!

När jag höll på här hemma och dona så kom de fram igen... vad då? Jo, några av mina gamla leksaker från förr! Då kom jag på att jag minsann ska göra ett blogginlägg om denna oförglömliga era av mitt liv... det glada 80-talet! Såååå häng med och låt er få en liten dos nostalgi:

* Lekte hejdlöst med Barbie och Sindy... Monami och Skrållan följde alltid med på resor, Jag och syrran fick dockskåpshuset "Dallas" i tre våningar istället för det vanliga tvåvåningshuset från Lundby. Vi byggde med Lego och lekte med Playmobilsaker. Strawberry Shortcake, Glow friends och My little Pony var nya på leksaksmarknaden. Jag önskade mig smurfhus till mina Smurfar och jag var jätteavundsjuk på syrran som fick en egen Kålunge (Cabbage patch kids), men jag var för gammal sas det (men det tyckte inte jag).

*Jag samlade på luktsuddigummin, filmstjärnor, luktisar och bokmärken. Man kunde också köpa samlarbilder på Barbie och My little pony och sätta i speciella samlarböcker. Jag och syrran hade tonvis med målarböcker och favoriten var Miss Petticoat och liknande:

*Jag samlade också på brevpapper och då stod Hello Kitty och hästmotiv högt på önskelistan.Brevvänner hade jag också gott om.. kanske var det du???

*Jag läste Vitnosböcker och massor av andra hästböcker, Kalle Anka, Bamse, Bobo och Acke... senare även Min Häst, Starlet och Okej. Jag och syrran älskade att rita modekläder till tjejerna i Acketidningarna.

*Jag var tokig i Commondore 64 och Game boy-spel... jag knåpade gärna med Kuben eller kladdade med Slime. Annars hoppade vi hopprep, hage eller Twist samt spelade kula.

*Jag klädde mig i lappade jeans och Ball-tröjor och hade gärna typ Conversekängor, benvärmare, läppglans (med smak) och blå mascara. I håret hängde en lång synthfläta och på armarna dinglade ett halvt ton Madonna-armband. Jag doftade också gott av Date-doften Nathalie!

*På min gula Freestyle lyssnade jag till Aha, Alphaville, Wham, Sandra, Limahl, Carola, Pernilla, The Pinks, Shakin´ Fredrik m fl och dog nästan när jag fick titta på en Mtv-kanal!

*På TV tittade jag alltid på Sköna Söndag, Miami Vice, Dallas, Dynastie, Falcon Crest, Bullen, Toffelhjältarna och Solstollarna och jag minns speciellt när Pernilla Wahlgren hade jullovsmorgon! Bagen på TV och Tracks på radion missade man heller aldrig!

*Filmer jag älskade var Manga-serien om Sandybell, Den blå lagunen, Greese, Youngblood E.T m.fl.

Andra 80-talsord jag kommer på är: Plastgem, Jane Hellen, Maxi singlar, Spegelvägg, Samantha Fox, Kim Wilde, Chockrosa, Bergsprängare, Tub-sockar, Skipants, Hockeyfrilla....m.m m.m... jag skulle kunna hålla på hur länge som helst märker jag! Hi hi!

Vad gjorde du på 80-talet??? Den som känner sig utmanad att skriva om det på sin blogg får gärna göra det! Det hade varit sååå KUL och roligt att få minnas.... det är så mycket som man glömmer och vill minnas!!!

Här kommer några av mina små 80-talare i alla fall, i original:

Min älskade Mon Ami och hans små Monchichi-versioner


Här är en annan variant av hårda små Monchichisar:

Här är Strawberry Shortcake och hennes vänner... de luktade SÅÅÅ gott!

De här små sötnosarna vet jag inte var de kom ifrån... ser dock lite Asiatiska ut!

... och denna enda flicka i en hel armé av Smurfar... Smurfina eller Smurfan, vad man nu kallar henne! Jag undrar sååå vem hon gifte sig med? Gammelsmurfen kanske??? =O)
(Tips: Googla bland bilder på olika 80-talsprodukter så får du många aha-upplevelser... det fick verkligen jag!)
Hoppas att ni fick lite nostalgi nu! ;O) Kramis!

18 kommentarer:

Brunkullan sa...

Jag kan nog kopiera din text rakt av:) Oj så många minnen!
Ska nog ändå sätta ihop en egen lista under helgen:)
Susanne

Rhodin sa...

Själv är man fast i 80-talet och har en hel samling Kåldockor. Min ursäkt att ha kvar dem är att dottern en dag skall få dem, men ICKE till att leka med, de skall bara sitta på en hylla och skapa nostalgi hos hennes mor. Ha en underbar helg. Kram Terese

gittan sa...

Hihihi... ja, du, det var tider det =P Jag är ju en aning äldre men 80-talet det bjöd på många minnen. Axelvaddar, bred som en rugbyspelare var man ju "fnissar" och pastellfärger... Ja, man skulle kanske sätta sig om och minnas fler inlägg på sammatema hade verkligen varit skoj. Tack för att du delade med dig. Ha en underbar helg / kram gittan

Åsa sa...

Hej! Vilka minnen som kommer flygande när man läser här! Vi är jämn gamla och för att retas lite så fick jag faktiskt en "kålunge" ;) Men kan inte komma ihåg att jag lekte nått med den...
Men mina barbie fick hänga med länge... Ha det så bra//Åsa

Marina sa...

Oj, va jag minns nu! TAck! Jag ahde också ball tröja, lappade o kilade jeans, smurfar - nej, jag gör ett inlägg om det! Kram!

Millan sa...

Kul att läsa, jag minns mitt 80-tal med glädje .
Jag var 12 när det började och med den hela min tonårstid (det har nog satt sina spår..;) )
Hakar kanske på dej och skriver ett nostalgi-inlägg när jag får tid (ska jobba hela helgen men det kommer en ledig dag nästa vecka)

Ha det så bra!

Anonym sa...

Det är otroligt vad många saker av det som du rabblar upp som de egna ungarna gillar idag...
Minstingen gillar Hello Kitty och mellanflickan är tokig i Jordgubbslisa , alias Strawberry Shortcake. Hon fanns för ett par år sedan och verkar nu helt hopplös att få tag i kompisar..men luktar gör hon inte...däremot bor hon i ett fint jordgubbshus.
Vilka minnen kommer de att ha om trettio år....?
Kram

Jessica sa...

Hej vännen,
Vilken fantastisk tillbaka blick du gjort!!! En lista att spara till nästa generation :)
Du träffar in 80-talet på pricken!
Minns att jag hade mocka-stövlar och Takano-overall. Till det stooora ringar i öronen, och lite tuperat fluff-hår. Suck så man måste sett ut :)
Luktsudd, filmisar, ABBA, Dateparfym, brevvänner, böcker med Kitty och Mary-Lou...
Stor kram och tack för din "lista" som gav mig många fniss !!!
//Jessica

Nettan sa...

Japp, detta satt mitt i prick !
Jisses vilken nostalgitripp man fick...tack ! =0)
Känns som om det var igår...

Kram Nettan

Marie sa...

Hittade hit genom en annan blogg, vilken mysig sida du har.

Som sagts i en kommentar över mig så kan jag nog kopiera din text helt och hållet. När jag läste den så kom många minnen fram.

Ha en god fortsättning på det nya året och jag kommer gärna och hälsar på igen :)
// Marie

Solsjö - Under en vind sa...

Att man var ung på 80-talet råder det inget tvivel om efter att ha läst din text, kan underteckna min signatur under det mesta...Jag föddes -75, så under 80 talet avverkade jag hela min grundskoletid. Det är härligt att få tänka tillbaka och minnas hur det var!

ha en go dag! Kramar!

Skogsdoft & havsbris sa...

Oj vilken nostalgitripp du tog oss med på! Förlorar mig tillbaka i gamla minnen från den tiden... SÅÅÅ mycket man minns, alla leksaker, musik, tidningar, TV-serier, filmer, brevvänner... Jag tror bestämt jag också hade en sån där Mon Ami! Jag är också född 1975 så 80-talet innebar även för mig skola. 80-talet, det var tider det! :)

Mittljuvaskafferi sa...

kommer också ihåg 80talet men du milde vad jag känner mig gammal...=0) jag flyttade hem ifrån 84, då köpte jag min första soffa ljusblå plysch (Dallas) hette den. Och så vitt soffbord till den. vitt matrumsmöblemang redan då började jag med att plocka bort tyget på stolarna, det skulle vara likadant tyg som soffan, blå dukar blå gardiner, vita strukturtapeter. Vita hemma sydda lampskärmar i plysch.
Oo Kommer ni ihåg dun fjädrarna man hade i vas som dekoration? hade jag blå och vita. jag måste bara leta upp foto från den tiden....
Kram Birgitta

NinaH sa...

Vilken tur att det inte bröt ut någon influensa eller storförkylning! Jag har också gått flera dagar & trott nå´t var på väg... men sen blev det inget... och då blir man ju glad!;-)
Det är så underbart att läsa om ert 80-tal- ni ( coh mina egna "barn"!;-)...) som var barn då! Läst Marinas också... och så ni som kommenterat! Härliga minnen!

Mjuka sa...

Kände igen mig totalt i din nostalgi tripp!! Härligt att komma i håg allt detta. Så mysigt!!
ha det fint så länge
kram Malin

Tulipa sa...

hej!
Hoppas du kryat på dig!
Din nostalgitripp väcker många minnen.
Mycket man glömt som man mindes nu när man läste det här!
Och vem hade inte Monchichi.

Jag letade upp mina gamla kort från Brighton...och där var vi!
Helena, Vicke, Linda och Mariette!

Ps. tavlan har inte kommit...jag bara tänkte så du inte tycker att jag är otacksam som inte tackar! Ds.
Ha en skön vecka!

Kram!

Synnøve. sa...

Visst hade man kul med sina prylar ialla fall.
Monchihi hade jag, smurfar hade jag. samt dessa små troll om du kommer ihåg.
Nu är flunsan här på besök. Oinbjuden....
Ska prova att få den ut.
Kramen Synne.

Mattias sa...

Kolla in den svenska 80-talsbloggen:

http://backtotheeighties.blogg.se/

Sveriges största nostalgiblogg!!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails