onsdag 26 november 2008

Har ni varit hos Tomten?



Nu är det ett antal år sedan jag hörde att Tomten bor i Mora och allt sedan dess har jag varje jul velat åka dit för att besöka honom! I dag när jag googlade in i Tomteland så såg jag ju att stället verkar ha utvecklats helt fantastiskt! Hur mysigt som helst! Vi måste ju bara ta dit barnen en gång... men, vilken ålder är mest idealisk tror ni? Har ni varit där? Är det lika mysigt som det ser ut på bilderna? Skriv gärna en kommentar! ;O)


I bland kommer Tomten till ett ställe i närheten av oss i alla fall! Då bosätter han sig några helger i sitt andra hus på BRIO Lekoseum i Osby. Där är det också ganska mysigt och hans nissar jobbar som bara den med att tillverka BRIO-leksaker i långa leksaksparader! Men trots det lyser snön med sin frånvaro här hos oss... den regnade bort under dagen.... =O( Synd! Där försvann lite av julkänslan...

Nu har jag i alla fall rotat fram lekrummet ur högen av allt bråte och alla kartonger! Det var ett digert jobb må jag säga! Visst sätter 12 år tillsammans sina spår! He he! Men ohhhh så fint det blir! I helgen ska en säng, lite leksaker och annat pynt komma på plats. Det blir nog jättebra! Min kära mor har varit helt OTROLIG hemma hos oss i ett par dagar nu! Hon har hjälpt mig att få alla adventsljusstakar och stjärnor på plats, hon har avfrostat frysen, putsat och fejat och bakat samtidigt som hon har tagit hand om mina två små! TUSEN TACK säger jag och bockar djupt! I morgon kommer maken hem och då blir det ljuständning för hela slanten! Då startar julen hos oss! =O) Äntligen!

6 kommentarer:

Brunkullan sa...

Jag har inte varit där. Men Tommy tog med Tobias när han var liten, påväg till svägerskan i göteborg!
De hade jätteskoj!
Sen har vi varit påväg igen när Jonte var mindre, men det har inte blitt av.
Till sommaren kanske? Det passar nog mindre barn bäst. från 1-8/10 år kanske?
Har jag hört i alla fall..hihi!

Susanne

Stina sa...

Nämen den kommentaren hade man ju börgat gråta på. Jag ser lille gubben här nere. Han är ju så gullig så det är inte klokt ju.

Hoppas att ni har det bra.
Jag har själv aldrig varit på Tomteland.;-)
Kram

Från A till O med Jenny sa...

Oj det var många år sedan jag var där. Jag var ca 4-5 år och vi var där på sommaren och jag kommer i håg att det var helt magiskt att vara där. Jag gick i tomteskola men jag vågade inte gå själv så mamma fick följa med men då fick hon lova att inte berätta ngt för andra vuxna...vi barn fick ju lära oss tomtens hemligheter. Jag var mäkta stolt över mitt diplom där jag blev tomtenisse...*ler*

Det här är ju över 20 år sedan så jag kan tänka mig att det är ännu mer magiskt nu för barn än då. Dessutom måste det vara annorlunda och härligare på vintern

Ha det gott
kram

Marina sa...

I Osby hos tomten har vi varit flera gånger när barnen gick på Öppnaförskolan och barntimmarna. Jättemysigt!

Brunkullan sa...

Grattis! Du har vunnit på min blogg:)
Maila adress på gustavsson_susanne@hotmail.com så kommer vinsten på posten!

Susanne

Anonym sa...

Å K . D I T ! ! !
Det är ju bara så underbart att vara där!! Jag bor i Mora och har varit dit många gånger. Jag kan nog tycka att det finns nåt för alla där! Barnen får träffa tomten (om han är hemma, ta reda på det först, HAN VAR NÄMLIGEN INTE DÄR SIST VI VAR DIT...) gå i tomteskola, gå i häxskola, få se skymten av troll och älvor, åka häst och vagn eller släde. Men även jag som vuxen tycker att det är underbart att vara där. Miljöerna är helt underbara för att inte tala om husen!!!
Men nån slags minimiålder är nog 2-3 år tror jag. Sen tror jag att man måste vara typ fem för att gå i tomteskola men det är jag inte säker på.
Hoppas att ni åker!
ha så kul isåfall

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails