lördag 9 juli 2011

Gårdby kafé och Kalmar slott

Hej!
Idag ska jag visa er ett verkligt smultronställe till på Öland och det är Gårdby kafé och lanthandel. Detta underbara ställe ligger på den östra sidan, inte så långt från Färjestaden och redan förra året fick det mig att tvärnita med bilen och nästan tappa hakan när jag kom in. Det är sååå mysigt och i år var det ännu finare och ännu större!

Huvudbygnaden är en lanthandel där man kan köpa diverse specerier och fika i form av smörgåsar, kakor m.m. Fikan kan man förtära i huset, i trädgården, i det fina orangeriet eller i det nybygda minifiket. Minifiket kan man välja ifall man inte vill ha någon smörgås eller om kön i lanthandeln är för lång. Bredvid minifiket finns en klädavdelning med urfina tunikor m.m. samt godis och lite leksaker. Där finns också två urfina toaletter, för den som har nöd! ;O) Bredvid klädhuset ligger den superfina inredningsavdelningen och det är den som jag i första hand kommer att visa er här i inlägget.


Varje gång blir jag lika glad över att det finns skuggplatser till en lite uttråkad make och lekstuga samt sandlåda till barnen. Det gör att jag kan gå där ännu längre och njuta!


Ska ni till Öland så får ni absolut inte missa detta paradis. Det har öppet året runt, varje dag. Jag önskar ägarna all lycka och välgång med allt!


Inne i inredningsdelen!



Här finns tusen saker som man bara "måste" ha! =)





Huvudbygnaden samt ingången till inredningsaffären.



Hemresan från Öland gick via Kalmar slott och där hade hela familjen det jättekul! Vår lilla riddare och prinsessa njöt i fulla drag över utklädningskläder, svärdfaighter och sagor. De som har hand om slottets aktiviteter gör helt rätt i att satsa mycket på barnen, då Salvestaden helt verkar ha gått i graven. Här följer två bilder på de två små:




J. håller på att bli en mycket stilig riddare!



Lilla L. som prinsessa! Visst blev fotot himla coolt? Ljuset och slutartiden på kameran gjorde så att det ser ut som en tavla från medeltiden, eller hur?!

Imorgon ska vi på barndop, det ska bli fint!


Kram på er alla!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails