måndag 7 juni 2010

Rosenknoppsresa

Hej hopp!

Idag tänkte jag visa lite bilder från vår resa till Nordvästra Skåne. Det var i lördags som fyra av oss Rosenknoppar (trädgårdsföreningen) åkte till Trädgårdsdagarna där.

Här är några av de underbara saker som fick följa med mig hem!

Första stoppet på vägen blev Sofiero i Helsingborg.

Först tittade vi på olika vackra Rhododendron. Jag är egentligen inte så förtjust i dessa i normala fall, men jag får tillstå att jag ändrade mig lite i alla fall. Denna "Silberwolke" var jättefin!

I parken har de också en underbar utställning om figuren Maja!


Jag har alltid varit oerhört svag för Lena Anderssons teckningar och böcker, så för mig blev det verkligen en upplevelse. Drömmer ibland om att få skapa sådana här små barnboksvärldar själv.

Majas alldeles egna växthus...

... och hennes lilla trädgårdsodling.


"Här sitter jag och tänker det kan ni väl förstå, för någonting på I är inte lätt att hitta på,
men om ni skulle fråga mig så kan jag faktiskt två! Iris som är gula och Iris som är blå!"


Under skrivbordet låg den söta Herr Kanin och tog sig en lur.



Här är Majas rum:


Och en utställning...

En av favoritbilderna:



Vidare bar det av, via Ulla Mohlins trädgård och en av Rosenknopparnas föräldrar, till Munka Ljungby och den underbara butiken/webbutiken Bostället, Sköna ting! Där kunde jag ha ruinerat mig, men jag lyckades lägga band på mig. Den vackra fågelburen här ovan blev en lite försenad födelsedagspresent från maken! Jippiii!


Det här växthuset säljs via butiken och kan beställas och få det uppsatt där hemma!



I butiken har de inte bara trädgårdsrelaterade produkter utan även lite annat fint.

Här är den nya "svarta" baksidan!

Resan avslutades hos Rosenknoppen Helen, med hennes underbara trädgård.




Vilken dag vi har haft! Tack ni alla som var med och ni som bjöd på er gästvänlighet under resan!
Kram Victoria

5 kommentarer:

Synnøve. sa...

Vilken tripp du bjöd på idag.
Så mycket vackert att vila ögonen på säger man inte nej tack till.
Maja har jag hört talas om faktiskt. Men kommer inte ihåg i vilket sammanhang.

Vi har en rhododendron här som vi trodde var död.
Men så slog den oss med överraskning...
Den blommar nu.. Härligt.

Hoppas du får en skön kväll nu. Här blir det nog en tidig kväll. Trött så man får ont i skallen.
Kramen Synnöve.

Marina sa...

Rhododendron gillar jag itne alls men Majas trädgård gillar jag jättemycket.
Den är SÅ inspirerande!

Kram!

Karin - Mina Rum sa...

Kul att det finns fler som gillar Lena Anderson. Vi har precis arbetat med hennes böcker i en av klasserna på skolan. Majas alfabet är såå fin, men jag är riktigt svag för Linnea också och framför allt Stina. Hennes skärgårdsö är helt ljuvlig, men så är jag svag för svensk skärgård också.
Det var verkligen en härlig helg för Trädgårdsrunda.
Ha en fin vecka. Kram!

Lena sa...

Hej!
Vad fint det ser ut på Sofiero, har tänkt åka dit men det har aldrig blivit av...

ha det gott!
Kram Lena
Ps! Tävling på min blogg nu, kika gärna in =)

NinaH sa...

Det blev en sååååå trevlig resa! Tack för trevlig dag!
(Men... inga bilder på "hiet"?!;-)...)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails