fredag 9 juli 2010

Ett smultronställe på Öland!!!

Hej i sommarvärmen!

Nu är vi på Öland och har semester! Underbart! Framför allt med tanke på vädret! Jag tror inte att det har varit så här fint, så här länge, på de 14 somrar i rad som jag har spenderat här. =O)

Idag fick vi ta en paus från solandet. Det kan ju bli lite FÖR bra för huden om det blir solning varje dag. För att hitta på något, så for vi till Köpstaden för att handla de sista detaljerna till ett bröllop som vi ska på nästa helg. Där blev jag väldigt uppspelt för en av butikerna sålde ut romantiska textilier för halva priset!!! Och det var inte vilka textilier som helst, men det får ni se imorgon!

När vi åkte från Köpstaden så tänkte vi ta den östra vägen norrut för att komma undan så mycket trafik som möjligt. Då hände det som var tur i oturen... vi förirrade oss in i samhället och råkade sedan komma ut åt söder! Vi tänkte att det inte gjorde så mycket för vi har knappt varit söder om Köpstaden. Efter någon mil tog vi av österut som det var tänkt och sedan norrut. Nästa sak som jag hade tur med, var att det var jag som körde...för rätt vad det var så drogs mina ögon till en gammal vit shabby-dörr som agerade skylt och jag läste ordet "kafé". Vidare hann jag skymta ett skyltfönster och instinktivt blev det nästan tvärnit! Tur att det inte var någon bakom!!! ;O) Hade jag kunnat göra en handbromsvändning så hade jag definitivt gjort det för detta var vad jag såg....


Gårdby kafé och lanthandel!!!!

Har ni aldrig varit här så är det verkligen värt ett besök och en rejäl omväg om så behövs! Här inne samsas en lantlig presentbutik, en lanthandel och ett café där man kan fika både inne och ute. Väljer du att fika inomhus så finns där underbara möblemang och du får välja din favoritkopp bland det söta porslinet. Runt omkring finns hyllor med de mest underbara inredningsdetaljer som bara väntar på att få tas med hem! ;O)





Allt är i perfekt harmoni och varenda detalj är genomtänkt! Till och med toaletterna är inredda i gammal stil, med pärlspontspanel och gammeldags kranar.


Vill man fika ute, så finns det massor av möblemang i den stora trädgården. Något som gladde mig var, att det fanns skugga för en lätt rastlös man och lekstuga och sandlådor till små rastlösa barn! ;O) Tack vare det så fick jag ta mig en extra stund i himmelriket!



Regnar det, och man ändå vill sitta lite mer utomhus, så kan det här fina orangeriet passa utmärkt eller hur?


Ja, vilken tur jag hade idag! Dels att vi valde bort Borgholm och tog östkusten, sedan att vi körde fel och kom längre söderut än tänkt... och sedan att det var JAG som körde, så att jag kunde vända på ett nålsöga! ;O)


Imorgon får ni se några av mina fynd här på Öland!


Kramis!

1 kommentar:

bakformen sa...

Hejsan, jag har aldrig varit och besökt Gårdby Lanthandel trots att jag åker till Öland en gång i månaden men nästa gång det blir Ölandsresa så tar jag mej en sväng till Gårdby.Tack för tipset....
Du har en mycket trevlig blogg.

Hälsningar Pia
bakformen@gmail.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails